دیس لیپیدمی حریف موذی و ساکت


عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان abujasempes و آدرس abujasempes.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 72
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com

ازدواج

دیس لیپیدمی حریف موذی و ساکت
جمعه 26 ارديبهشت 1399 ساعت 23:46 | بازدید : 129 | نوشته ‌شده به دست abujasempes | ( نظرات )

دیس لیپیدمی حریف موذی و ساکت
مشاهده

 
برای حفظ زندگی ، مواد مغذی (کربوهیدرات ها ، چربی ها ، پروتئین ها ، عناصر کمیاب و ویتامین ها) به اندازه آب و اکسیژن لازم هستند. چربی ها انرژی (سوخت) بدن انسان را تأمین می کنند ، اجزای ساختاری عنصر اصلی زندگی - سلول - هستند و ترکیبات شیمیایی اصلی هستند که هورمون های انسانی از آنها ساخته می شوند.

موارد فوق برای نشان دادن اهمیت چربی ها در حفظ زندگی ذکر شده است. این بدان دلیل است که حتی امروز این اسطوره که چربی ها از نظر سلامتی برای ما مضر هستند ، حفظ می شوند. نکته صحیح این است که نسبت مناسب (30-20٪ کل کالری ها) و کیفیت (چربی های اشباع نشده و امگا 3) چربی ها باعث تقویت شده و به سلامتی آسیب نمی رسانند.

فیزیولوژی
در بدن انسان ، چربی ها - به بهترین وجه چربی ها - از طریق مواد غذایی وارد می شوند اما با کبد به عنوان محل اصلی تولید آن از نظر زیست تخریب در دسترس هستند. برای اینکه چربی ها (به طور عمده کلسترول و تری گلیسیرید) حل شوند و به محیط آبزی بدن ما از و به کبد منتقل شوند ، از وسایل حمل و نقل به نام لیپوپروتئین ها استفاده می کنند. مورد توجه خاص لیپوپروتئین ها (1) LDL است که نقش اصلی آن انتقال کلسترول از کبد به بافت ها و بنابراین شریانهایی است که در صورت اضافه شدن بیش از حد ، آنها آتروم ایجاد می کنند - یعنی پلاک هایی که باریک می شوند و لوم آنها را می بندند - از این رو اصطلاح "کلسترول بد" (2) HDL که مسیر معکوس را انجام می دهد و به همین دلیل زیاد از ایجاد آتروم جلوگیری می کند - از این رو اصطلاح "کلسترول خوب".

دیسلیپیدمی را چه تعریف می کنیم؟
اصطلاح دیس لیپیدمی در توصیف هایپرلیپیدمی به عنوان اختلال لیپیدهای خون (دیس لیپیدمی) به کار رفته است. سازمان

اتیولوژی دیس لیپیدمی
دیس لیپیدمی هنگامی که نتیجه بیماریهای پاتولوژیک یا تغذیه نامناسب باشد ، از نظر ابتلا به بیماری ژنتیکی (ارثی) و ثانویه مشخص می شود. همچنین بسته به اختلال از قبل موجود ، این بیماری به عنوان هایپر کلسترول خون (افزایش کلسترول) ، هایپرتریگلیسیریدمی (افزایش تری گلیسیرید) و دیس لیپیدمی مختلط (افزایش کلسترول و تری گلیسیرید) مشخص می شود.

دیس لیپیدمی اولیه نادرتر از بیماری ثانویه است ، با سطح قابل توجهی لیپید مشخص می شود و ممکن است بیشتر از ویژگی های بالینی ثانویه رخ دهد. آنها مسئول بروز بیماری های ایسکمیک قلبی عروقی در گروه های سنی جوان (دهه 3 و 4 زندگی) هستند.

دیس لیپیدمی ثانویه 3-5٪ از جمعیت عمومی را شامل می شود و با ضعف سلامتی و شرایط رژیم غذایی و همچنین سایر بیماری های همراه مانند دیابت ، کم کاری تیروئید ، سندرم نفروتیک ، اسهال مزمن (نارسایی کلیه) و چاقی همراه است. .

علائم دیس لیپیدمی
دیس لیپیدمی - نه ناعادلانه - به عنوان یک دشمن خاموش و موذی توصیف شده است زیرا شایع ترین آن این است که با وارد کردن آسیب بر روی لومن شریان های باریک آن ، علائمی ایجاد نمی کند. این امر باعث اختلال در خونرسانی به اندامهای حیاتی (قلب ، مغز ، کلیه ها ، دستگاه گوارش و غیره) می شود و تا زمانی که علائم ایسکمی - یعنی کاهش خون رسانی - در بدن ظاهر شود ، دیس لیپیدمی اکنون یک کار خاموش و مخرب را انجام داده است.
به ندرت ، هنگامی که سطح لیپیدهای سرمی به شدت مختل شده است (مانند دیس لیپیدمی اولیه) ، ممکن است رسوب لیپیدی روی پوست دیده شود (مانند زانتیلاسم در پلک ها یا کوندهای تاندون) ، پارانشیم سالخورده (یک پارانشیم سفید) در حاشیه. هایپرتریگلیسیریدمی که معمولاً بدخیم است.

تشخیص دیس لیپیدمی چیست؟
تشخیص دیس لیپیدمی با یک آزمایش خون ساده پس از روزه گرفتن به مدت 10-12 ساعت انجام می شود. محدودیت های طبیعی چربی ها بسته به وجود یا عدم وجود پارامترهای دیگر که خطر قلبی عروقی را افزایش می دهند جدا می شوند و عبارتند از:

فشار خون شریانی (> 140/90 یا مصرف داروی ضد فشار خون).سیگار کشیدنسطح HDL کم (<40)سن (مرد> 45 سال ، زن> 55 سال)حضور یک بستگان درجه یک با شروع بیماری عروق کرونر در سنین نسبتاً جوانی (مرد <55 سال یا زن <65 سال)اگر سطح HDL بالا باشد (> 60) فاکتور اصلی خطر حذف می شود.
در همه گروه های جمعیتی و بدون در نظر گرفتن خطر قلبی عروقی ، دیس لیپیدمی در چه زمانی وجود دارد

HDL <40 (مرد) یا <50 (زن)تری گلیسیرید> 150سطح LDL معمولی مجزا است و بنابراین دیس لیپیدمی در موارد زیر وجود دارد:برای افراد با فاکتورهای خطر ابتلا به 0 - 1 (همانطور که در بالا ذکر شد) LDL> 160برای افراد مبتلا به 2 یا بیشتر عوامل خطر LDL> 130برای مبتلایان به بیماری عروق کرونر قلب یا شرایط معادل آن (دیابت قندی ، آنوریسم آئورت شکمی ، سکته مغزی ایسکمیک زودرس ، سکته مغزی یا 10 سال خطر مطلق قلبی عروقی> 20٪) LDL> 100برای مبتلایان به دیابت و در عین حال بیماری علامت کرونر قلب. LDL> 70
درمان
درمان دیس لیپیدمی نیاز به درمان جامع دارد: اصلاح علت دیس لیپیدمی ثانویه (به عنوان مثال کم کاری تیروئید) ، تشخیص و درمان بیماریهای همزمان که به صورت تصاعدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، فشار خون بالا و غیره را افزایش می دهد (به عنوان مثال چاقی و غیره).

اساس درمان دیس لیپیدمی بهداشت و درمان پزشکی است که در صورت لزوم توسط پزشک معالج از داروها کمک می کند. به طور کلی توصیه می شود:

روزانه یا حداقل اکثر اوقات هفته ورزش هوازی 20 تا 30 دقیقه (پیاده روی سریع ، استاتیک یا غیر ثابت ، شنا). استفاده از پله ها و نه آسانسور.مصرف روزانه میوه و سبزیجات. ترجیحا گوشت سفید (مرغ ، بوقلمون) را به جای قرمز مصرف کنید.از غذاهای سرخ شده خودداری کنید و روغن زیتون را بیش از روغنهای دانه ترجیح دهید. روغن زیتون را باید به انتهای آشپزی یا تازه روی بشقاب اضافه کرد.محصولات لبنی کم چربی.ترک سیگار برای افراد سیگاری.وزن بدن را به حد طبیعی محدود کنید.
کنترل پیشگیرانه
در کشور ما ، سالانه 10،000 نفر در اثر بیماری قلبی قلب می میرند. مهمترین عامل خطر بیماری کرونر قلب ، دیس لیپیدمی است. انجام یک بررسی پیشگیرانه امری ضروری است و باید روی افراد دارای موارد زیر انجام شود:

سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر قلب ، دیس لیپیدمی یا مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی.وجود عوامل دیگری مانند دیابت ، سیگار کشیدن ، فشار خون بالا.بیماریهای مرتبط با دیس لیپیدمی مانند کم کاری تیروئید ، سندرم نفروتیک ، سوء مصرف الکل.در هر معاینه پزشکی پیشگیرانه که شروع می شود:در دوران کودکی اگر سابقه خانوادگی دیس لیپیدمی اولیه وجود داشته باشددر سن 20 سالگی و اگر مقادیر لیپید طبیعی باشد ، هر 3-5 سال یکبار تکرار می شود.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: